sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Matematiikkaa kiertopistetyöskentelynä

Viime torstain matematiikan tunnilla oppilaat kiersivät jälleen erilaisia matematiikan kiertopisteitä.

Ensimmäisellä pisteellä tutustuttiin satatauluun ja pohdittiin, millaisia lukuja sieltä löytyy. Äkkiä oppilaat huomasivat, että jokainen satataulun rivi kuvastaa kymppiä ja kun satataulussa siirrytään yksi rivi alaspäin, kasvaa luku aina kymmenellä!
Jokainen pari sai oman satataulunsa, josta sitten vuorotellen peitettiin yksi luku ja kaveri sai arvata, mikä luku napin takana oli piilossa. Satataulu tuli oppilaille nopeasti tutuksi ja luvun arvuuttelu oli kaikkien mielestä mukavaa puuhaa :)
Toisella pisteellä koottiin erilaisia lukuja kymmenjärjestelmävälineiden avulla. Opettaja sanoi luvun, joka oppilaan tuli muodostaa omalle alustalleen käyttämällä vihreitä kymppisauvoja ja keltaisia ykköspalikoita. Tässä on hienosti muodostettu luku 36...
..ja tässä luku 99!
Kolmannella pisteellä jokainen oppilas sai kaksi noppaa, joita heitettiin. Tämän jälkeen oppilaan tehtävänä oli miettiä, miten kahden nopan silmäluvuista saisi mahdollisimman suuren luvun aikaiseksi. Ideana olikin kilpailla, kenen oppilaan nopista saatiin aikaiseksi suurin luku. Tulokset kirjattiin ylös ja niitä vertailtiin innokkaasti :)
Kummin päin nopat kannattaa asettaa, että luku olisi mahdollisimman suuri? Kymppien paikalle luku 3 vai luku 4? Tietenkin kymppien paikalle luku 4 ja ykkösten paikalle 3, jolloin luvuksi saatiin 43! ;)
Viimeisellä pisteellä oppilaat pääsivät taas kauppaan, mutta tällä kertaa tarjolla olikin vain tuotteita, jotka maksoivat kaikki alle euron! Oppilaat pääsivätkin siis tutustumaan senttien käyttöön. Ostajien oli oltava tarkkana ostaessaan kaksi hedelmää, karkkia tai muropaketteja, sillä kauppiaat hyväksyivät vain tasarahan, joten ostosten yhteissumman laskemisessa oli oltava tosi tarkkoina!
 Tunti vierähti taas nopeasti ja kaikilla tuntui olevan mukava matikan tunti!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti