Ensimmäisen tunnin aloitimme luettelemalla luvut ensin 0-100 ja sitten taaksepäin 100-0. Tämän jälkeen luettelimme kympit taas nollasta sataan ja takaisin nollaan. Luettelimme lukuja myös kahden ja viiden välein. Tässä apuna oli luokkaa kiertävä lukujono 0-100, josta pystyi tarkistamaan missä kohtaa lukujonoa mennään, mikäli meinasi tipahtaa tahdista. Näin eri lukujen kertotauluja tuli harjoiteltua huomaamatta!
Tämän jälkeen etenimme lukujonossa itse hyppien. Oppilaat hyppivät käytävällä lukuja nollasta sataan siten, että vain parilliset luvut sanottiin ääneen. Tässäkin harjoiteltiin siis jo kahden kertotaulua ilman, että oppilaat sitä vielä hoksasivat ;)
Seuraava tunti aloitettiin tekemällä yhteenlaskuja palikoista. Laitoimme kaksi palikkaa aina yhteen ryhmään. Sitten oppilaat miettivät kuinka monta kahden ryhmää oli ja millainen yhteenlasku niistä saataisiin. Tästä sitten pääsimme vihdoin siihen kertolaskuun pohtimalla kuinka monta kertaa se kahden palikan ryhmä oli otettu eli kuinka monta KERTAA.
"Laita yhteensä kuusi palikkaa kahden palikan ryhmiin."
Millainen yhteenlasku tästä saataisiin? Entä kertolasku?
Kun sitten lopulta käytimme käsitettä "kertolasku" oppilaille, huomasivat he innoissaan laskeneensa kertolaskuja huomaamattaan aikaisemmillakin oppitunneilla luettelemalla lukujonoja kahden, kymmenen ja viiden välein. Eihän tämä niin hankalaa olekaan! ;)
Seuraavalla tunnilla kävimme lukujonoa läpi mittanauhan avulla (vinkvink, Ikeasta löytyy metrin mittoja, jotka sopivat mainiosti tähän tarkoitukseen ;)). Oppilaat olivat saaneet läksyksi tutustua mittanauhaan ja miettiä, miten sen avulla lukujonossa voitaisiin liikkua. Moni olikin hoksannut edetä kahden, viiden ja kymmenen hypyin!
Tämän jälkeen luettelimme lukujonoa 0-100 kahden välein. Opettaja laittoi aina lattialle kaksi palikkaa omaksi ryhmäkseen sitä mukaa, kun oppilaat luettelivat lukuja. Näin kahden kertolaskun käsite konkretisoitui oppilaille: kuinka monta kertaa kaksi on otettu eli kuinka monta kahden palikan ryhmää on näkyvillä. Näin huomattiin, että kaksi sisältyy lukuun sata 50 kertaa ja että 2*50 on yhtä suuri kuin 100. Tämän jälkeen jatkoimme kahden kertotauluun tutustumista vähentämällä palikoiden määrää ja miettimällä kuinka monta kahden ryhmää nyt olikaan esillä. Sitten teimme palikoista sekä yhteen- että kertolaskun.
Kuinka monta kahden ryhmää?
Entä nyt? Millainen yhteenlasku tästä saataisiin? Entä kertolasku? Oppilaat saivat pienet laput, joihin he saivat kirjoittaa omat laskutoimituksensa ja nämä laput taitettiin sitten kahtia ja laitettiin pulpetin reunalle. Tämän jälkeen laskut laskettiin yhdessä taululla ja lopuksi oppilaat saivat kurkata omat lappunsa ja katsoa, olivatko he ratkaisseet laskutoimitukset oikein!
Tämähän on helppoa! :)
Vielä ensi viikolla ahkeroimme kertolaskujen parissa, sitten koittaakin ansaittu joululoma! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti