Perjantain kiertopisteillä käsittelimme monipuolisesti geometriaa: mittasimme sekä tutkimme, tunnistimme ja rakentelimme erilaisia kolmiulotteisia kappaleita. Palautimme mieleen myös käsitteet piste, suora ja puolisuora. Opettajien iloksi moni oppilas muisti näistä puhuttaneen jo ekalla luokalla ;)
Ensimmäisellä pisteellä mitattiin erilaisia tavaroita ja mittaustulokset kirjattiin taululle. Kun jokainen ryhmä oli tavarat mitannut, tarkastelimme mittaustuloksia ja totesimme niiden olevan samankaltaisia. Pientä heittoa tuloksissa saattoi olla johtuen mittaajan tarkkuudesta tai esimerkiksi villalangan venyvyydestä. Tarkat oppilaat huomasivat, että jos villalankaa vetää parin kanssa, joustaa lanka sen verran, että mittaustulos on pidempi kuin silloin, kun lanka on lattiaa vasten.
Käytössä oli tavallisen kouluviivaimen lisäksi myös metrin mittainen tauluviivain.
Yhteistyöllä pitkänkin langan mittaaminen sujui! :)
Toisella pisteellä rakenneltiin kolmiulotteisia kappaleita Multilink-palikoista ohjeen mukaan. Tämä tehtävä vaati keskittymistä ja etenkin avaruudellista hahmottamista!
Tarkkaa puuhaa... :)
Hienoja tuli!
Kolmannella pisteellä tunnusteltiin erilaisia kolmiulotteisia kappaleita, jotka olivat pussissa piilossa. Kun kappaleita oli tunnusteltu, yritettiin kappaleille löytää oikea nimi.
Hmmmm...
Opettajan avustuksella tutkittiin kappaleita ja löydettiin kappaleiden tunnusomaisia piirteitä nimityksen lisäksi.
Neljännellä pisteellä tehtiin Tuhattaiturista aukeamaa, joka käsitteli pistettä, suoraa ja puolisuoraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti