Lausteen koulun alkuopettajat saivat tänä vuonna koulujen toimintakulttuurin kehittämiseen tarkoitettua valtion avustusta ja sen tiimoilta tavoitteena on ollut kehittää koko koulun matematiikan opetusta toiminnallisemmaksi.
Koulun 1.-2.luokkien opettajat Valpuri ja Jenniina sekä alkuopetuksessa apuna toimiva erityisopettaja Mira kouluttautuivat syyslukukauden aikana unkarilaisen matematiikan, eli Varga Nemenyi -kursseilla Lahden kesäyliopistossa. Kurssi oli antoisa ja opettajat tulivatkin aina koulutuspäivien jälkeen innokkaina töihin kera uusien ideoiden! Kurssilla opettajat saivat paljon hyödyllistä tietoa matematiikan opetuksesta sekä siitä, millaisia matematiikkavälineitä kouluun kannattaisi hankkia.
Tässä tunnelmia kurssilta:
Laskusauvat soveltuvat niin mittaamiseen kuin murtolukujen ja kertotaulujenkin havainnollistamiseen...
Koulun 1.-2.luokkien opettajat Valpuri ja Jenniina sekä alkuopetuksessa apuna toimiva erityisopettaja Mira kouluttautuivat syyslukukauden aikana unkarilaisen matematiikan, eli Varga Nemenyi -kursseilla Lahden kesäyliopistossa. Kurssi oli antoisa ja opettajat tulivatkin aina koulutuspäivien jälkeen innokkaina töihin kera uusien ideoiden! Kurssilla opettajat saivat paljon hyödyllistä tietoa matematiikan opetuksesta sekä siitä, millaisia matematiikkavälineitä kouluun kannattaisi hankkia.
Tässä tunnelmia kurssilta:
Laskusauvat soveltuvat niin mittaamiseen kuin murtolukujen ja kertotaulujenkin havainnollistamiseen...
Loogisilla paloilla voidaan rakennella erilaisia kuvioita tai niillä voidaan tehdä erilaisia jonoja, joissa on jokin tietty säännönmukaisuus. Niitä voidaan myös jakaa ryhmiin jonkin ennalta sovitun säännön mukaan, kuten tässä:
Tässä luokittelun sääntönä oli se, onko palassa reikä vai ei...
Tässä taas oli jokin tietty väri ja muoto sekä reiällisyys...
Tässä tutkitaan ominaisuuskorttien avulla muutoksia...
Tässä rakennellaan palikoista parin ohjeen perusteella oikeanlainen rakennelma. Tässä piti sekä ohjeiden antajan että rakentajan olla tarkkana, jotta rakennelmasta tuli mallin mukainen!
Tangram-paloilla rakentelua...
Lisää harjoituksia loogisilla paloilla...
Tunnustelupussit olivat hauskat! Käärmeen sisällä oli esim. kolme kuulaa, joilloin lukumäärää voi tunnustella lukusymbolin lisäksi :)
Erilaisia pikalukukortti-harjoituksia...
Lukumääriä monin eri tavoin:
Papuleikissä sanallistetaan yhteen- ja vähennyslaskuja, esim. viisi ja kolme on yhtä suuri kuin kahdeksan; kahdeksasta otetaan pois kolme, jää viisi.
Saimme hyvän idean lukumäärän "ankkuroimiseen", eli oppilailla on vihot, joissa lukua havainnollistetaan mahdollisimman monin eri tavoin:
Erilaisia harjoituksia lukusuoralla...
Muutoksen havainnollistamista:
Lukumäärää monin eri tavoin:
Lukujen vertailua papujen avulla:
Opettajien kouluttautumisen jälkeen jokainen Lausteen koulun luokka pääsi luokanopettajansa johdolla lukuvuoden aikana MaTo-kerhoon (=matematiikkaa toiminnallisesti), jossa oppilaat pääsivät kokeilemaan erilaisia matematiikan välineitä kuudella erilaisella pisteellä. Samalla opettaja sai vinkkiä erilaisista toimintavälineistä sekä vinkkejä ja ideoita siihen, miten lisätä toiminnallisuutta omaan matematiikan opetukseensa.
Jokainen MaTo-kerho noudatti sisällöltään ja käytettävien välineiden osalta samaa kaavaa, mutta tuntien tasoa eriytettiin kulloisenkin luokka-asteen mukaan.
MaTo-kerho aloitettiin jakamalla luokka kolmeen eri ryhmään. Jokainen oppilas sai luvun (lukualue vaihteli luokka-asteen mukaan 1-1000 välillä) ja sitten ryhmän piti tehdä jono suuruusjärjestyksessä mahdollisimman nopeasti.
Mihin kohtaan mahtaisi Valpuri-opettaja sijoittua..?
Valmista!
Ensimmäisellä pisteellä päästiin "kauppaan" ja laskemaan erilaisia rahalaskuja. Muutama oppilaista toimi kauppiaina, jolloin heidän tehtävänsä oli tarkistaa, annettiinko ostoksista oikea tasasumma rahaa tai miettiä, paljonko rahasta pitäisi antaa takaisin. Joidenkin luokkien kanssa leikittiin myös epäreilua-kauppiasta, jolloin piti varoa, ettei kauppias vaan tule huijatuksi!
Kauppiaan ja asiakkaan oli oltava tarkkoina, jotta kumpikaan ei tule huijatuksi!
Kymmenjärjestelmän havainnollistamista välineillä:
Montako ykköstä? Entä kymppiä? Kuinka monta sataa?
Tässä lasketaan välineiden avulla yhteenlaskua...
Yhdellä pisteellä tehtiin erilaisia harjoituksia värisauvoilla. Jos valkoisen sauvan arvo on yksi niin kuinka paljon on oranssi sauva? Kuinka monta valkoista sauvaa mahtuu oranssiin sauvaan? Minkä värinen sauva on kolmen lilan sauvan pituinen? Värisauvojen avulla laskuja on helppo sanallistaa.
Kaksi punaista sauvaa on yhtä pitkä kuin yksi viininpunainen sauva.
Harjoitukset sanallistettiin eli luettiin myös yhdessä.
Yhdellä pisteellä tutustuttiin geolautoihin ja tehtiin niihin erilaisia geometrisia kuvioita joko mallin avulla tai opettajan kertoman ohjeen perusteella.
"Tee neliö ja suorakulmio."
Yhteistyöllä sujuu ;)
Loogisilla paloilla pelattiin peliä, jossa omaa palaa sai siirtää eteenpäin pelilaudalla, mikäli luettu sääntö sopi omaan palaan. Tässä harjaantui siis myös luetunymmärtäminen!
Yhdellä pisteellä laskettiin erilaisia murtolukulaskuja murtokakkujen avulla.
Samalla pisteellä pelattiin myös peliä, jossa murtokakut toimivat laskujen apuna.
Jokaisen MaTo-kerhon lopuksi pelattiin vielä Roskis-peliä, jossa vertailtiin lukuja ja laitettiin niitä suuruusjärjestykseen. Tässäkin annetut luvut vaihtelivat luokka-asteen mukaan, joten samaa pelipohjaa voi käyttää sekä pienimpien että isompien oppilaiden kanssa.
Pelissä tuli miettiä mihin pakasta nostettu luku kannatti omalla pelipohjallaan sijoittaa, esim. jos lukualue oli 0-20, mihin kannattaa luku 5 sijoittaa, pelipohjan alku- vai loppupäähän? Jos pakasta tuli jokin luku, joka ei sopinut omaan pelipohjaan, laitettiin se roskiin ja nostettiin uusi luku. Kun jokainen pelipohjan ruutu oli täytetty, huudettiin "roskis"!
Toki pelissä myös sattuma ratkaisee, ei pelkästään taktiikka ;)
Jokaisesta MaTo-kerhosta jäi hyvä mieli sekä opettajille että oppilaille ja matematiikkavälineitä onkin ahkerasti käytetty matematiikan tunneilla. Toivottavasti toiminnallisuudesta tulee pysyvä osa Lausteen koulun matematiikan tunteja ja ennen kaikkea: into ja ilo matematiikan oppimista kohtaan säilyy!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti