sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Kauppaleikkiä, allekkain yhteenlaskua ja junnauskoetta!


Eilisellä matikan tunnilla leikittiin taas pitkästä aikaa kauppaleikkiä. Ja koska olemme jo kakkosluokkalaisia, olivat ostokset kaupassa tällä kertaa kalliimpia, joten oppilaat joutuivat laskemaan melko suuriakin summia päässään saadakseen kauppiaalle hänen vaatimansa tasarahan!

Tässä jo lasketaan, paljonko ostokset maksavat yhteensä...


Paljonko kännykkä ja kamera maksavat yhteensä?


Rannekello maksaa siis 45€ ja iPad 63€, kuinka paljon ostokset maksavat yhtensä? Ja paljonko kauppiaan tulee antaa rahasta takaisin, jos oppilas antaa tälle 110€? Monta juttua piti kaupassa asioidessa laskea :)



Yhdellä pisteellä harjoiteltiin taas Opperin kehittelemää junnauskoetta (löytyy täältä: http://www.opperi.fi/10_testit/102_junnauskoe.html). Oppilailta otetaan laskiessa aikaa ja kun viisi minuuttia tulee täyteen, vaihdetaan kynää (jotta opettaja näkee mihin saakka oppilas ehti laskea viidessä minuutissa) ja lasketaan koe loppuun. Jokaisella harjoituskerralla päästään aina vähän pidemmälle ja tavoitteena olisikin ehtiä laskemaan koko koe viidessä minuutissa. Ahkeralla harjoittelulla tähän varmasti päästäänkin! :)


Tarkkaa puuhaa...


Junnaskoe isältää kymppipareja, tuplia, melkein tuplia... eli sellaisia laskuja, jotka olisi hyvä "oppia ulkoa", jotta päässälaskeminen nopeutuisi!



Jee! Onnistumisen elämyksiä, taas oltiin vähän nopeampia laskijoita kuin edellisellä kerralla :)


Tällä pisteella harjoiteltiin yhteenlaskuja allekkain paripelinä. Molemmilla pareista oli moniste, jossa oli ensimmäinen yhteenlaskettava luku valmiina. Toinen yhteenlaskettava saatiin aikaiseksi heittämällä kahta noppaa. Tällöin pitikin pohtia miten päin noppien silmäluku kannattaa asettaa, jotta yhteenlaskettava luku olisi mahdollisimman suuri. Jos oppilas heittää esimerkiksi nopilla silmäluvut 2 ja 5, kannattaa niistä tietenkin muodostaa luku 52 eikä 25, jotta allekkain yhteenlaskettavista tulisi mahdollisimman suuri tulos! Pareittain siis kilpailtiin kumpi pareista sai suurimman tuloksen aikaiseksi.



Tässä oppilas on miettinyt noppien silmäluvuista mahdollisimman suuren luvun, 43, hieno juttu!



Taas meni matikan tunti niin nopeasti, että välituntikello yllätti jokaisen!:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti