Luokkamme on jo melkoisen taitava ja itseohjautuva kiertopistetyöskentelyssä. Ohjeet on opittu kuuntelemaan kerrasta niin, että kun on aika kiertää pisteeltä toiseelle, tietävät oppilaat jo mitä kullakin pisteellä pitää tehdä. Harjoitus tekee siis mestarin tässäkin asiassa!
Ennen kiertopisteitä lämmittelimme kertolaskuilla. Oppilaat pelasivat pareittain kivi, paperi, sakset -peliä niin, että viimeisellä käden heilautuksella sormista muodostetaan jokin luku ja sitten parin kanssa kilpaa lasketaan sormista muodostunut kertolasku.
Tässä kertolasku 5*10=50...
Ja tässä 4*10=40.
Peliin tuotiin haastetta ottamalla molemmat kädet mukaan!
Ensimmäisellä pisteellä harjoteltiin taas hajotelmia. Tällä kertaa kilpailtiin aikaa vastaan: iPadille laitettiin ajastin päälle ja oppilaat kilpailivat vuorotellen kuinka monta "hajotus-ranskista" he ehtivät minuutissa sijoittaa oikeille paikoilleen. Muut oppilaat toimivat tietenkin tarkistajina!
Toisella pisteellä pelattiin kertolasku-pullonpyöritystä.
Kolmannella pisteellä tutustuttiin geometrisiin muotoihin tekemällä mallin avulla erilaisia kuvioita geolaudalle. Kun kuvio oli valmis, laskettiin kulmien määrä ja etsittiin sen avulla kuviolle oikea nimi!
Helppoa hommaa! ;)
Viimeisellä pisteellä harjoiteltiin kertolaskuja iPadin pelillä Whiz free, joka onkin ollut oppilaiden suosikki viime aikoina. Peli ottaa aikaa kauanko menee laskea 10 erilaista kertolaskua ja ilmoittaa myös sen, kuinka monta kymmenestä laskusta meni oikein :)
Upeaa ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti