Opettaja sanoi luvun ja oppilaiden tuli pareittain muodostaa luku välineillä sekä numerokorteilla.
Vertailimme myös lukuja keskenään ja mietimme, onko esimerkiksi luku 509 suurempi kuin 499, vaikka jälkimmäisessä luvussa kymppejä onkin yhdeksän ja ensimmäisessä luvussa ei yhtään. Konkretia auttoi tässäkin ja välineillä tehdyistä luvuista oli helppo päätellä, kumpi luvuista oli suurempi!
Hajotimme lukuja satoihin, kymmeniin ja ykkösiin ja mietimme, miten nämä matematiikassa merkitään. Esimerkiksi luku 365 koostuu kolmesta sadasta, kuudesta kympistä ja viidestä ykkösestä ja lasku voitaisiin merkitä 300+60+5=365.
Vaikka suurin osa tunnista tehtiinkin hommia välineillä ja numerokorteilla, ehtivät melkein kaikki saada matikan kirjan aukeamankin tehdyksi - taisi siis olla melko helppoa hommaa ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti